۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه

از کاندیداتوری ریاست جمهوری تا تحصیل در دانشگاه


تبریز – معصومه درخشان – خبرنگارجام جم

در حالی که زمان زیادی برای شروع امتحان باقی نمانده بود و
دانشجویان با اضطراب و دلشوره برای آخرین بار جزوه های امتحانی را تورق می
کردند تا مطلبی جا نیفتد ، سید با آرامش خاصی زیر درخت توت نشسته و
منتظر شروع امتحان بود که نزدیک رفته و گفتم : سلام سید نگاهی به من
انداخت و گفت علیک سلام ، امتحان چی داری ؟ گفتم نظریه های ارتباطات ،
پرسید تو هم استرس امتحان داری ؟ گفتم بله تا حدی در ادامه گفت : استرس که
آفت مطالعه و درس خواندن است و دردی را دوا نمی کند و ... این صحبت های
مقدماتی فتح بابی شد برای ادامه گفتگو با سید قنبر حیدری شیشوانی ،
پیرترین دانشجوی کشور.

مسن ترین دانشجوی کشور متولد سوم تیر 1309 روستای شیشوان شهرستان عجب شیر استان آذربایجان شرقی بوده و دارای یک فرزند دختر است .

او کلاس اول و دوم دبستان را در شهرستان عجب شیر به اتمام
رسانده و کلاس سوم ابتدایی او با خاطرات تلخی همراه است چرا که با قشون
کشی متفقین و تهاجم آنها پدرش را از دست می دهد او در نبود پدر به همراه
مادر با چهار خواهر و یک برادرش با فراز و نشیب های زندگی کنار می آید و
در کنار ناملایمات و سختی های آن در سال 1329 در دبیرستان لقمان تبریز
مقطع متوسطه را پشت سر گذاشته و سپس به استخدام آموزش و پرورش درمی آید .


در جریان کودتای 28 مرداد و فعالیت در جبهه ملی دستگیر و به
مدت چهار ماه زندانی شده و پس از آزادی نیز تا سال 1338 در آموزش و پرورش
مشغول بوده و پس از آن نیز با تشکیل اداره عمران دهات به عنوان دهیار تا
سال 1347 در آنجا مشغول بوده است .

سید قنبر در سال 55 به طور متفرقه امتحان داد ودیپلم گرفت و
از سال 1355 تا سال 1380 به مدت 25 سال به عنوان داوطلب کنکور کارت ورود
صادر شده تا این که در سال 80 سد کنکور را شکسته و در دانشگاه آزاد جهرم
در رشته علوم اجتماعی گرایش برنامه ریزی قبول شده است .سید قنبر می گوید
: بنا به کهولت سن و مشکلات مسکن مسوولان دانشگاه با انتقالی من موافقت
کرده و به دانشگاه آزاد تبریز منتقل شدم .


25 سال پشت کنکور بودن هیچ گاه او را خسته نکرده بلکه هر
سال به عزم و ارداه او افزوده است .او هفته ای سه روز در دانشگاه درس دارد
و حدود دو ساعت راه طی می کند تا برای کسب دریچه های علمی جدید خود را به
محل آموختن برساند .رابطه استادان و دانشجویان با او خوب است و در فهم
مطالب و آموزش کمکش می کنند و مهم ترین هدفش از ادامه تحصیل افزایش آگاهی
و خدمت به جامعه با معلومات بیشتر است .

مسن ترین دانشجوی کشور شهریه های بالای دانشگاهی را یکی از
مهم ترین موانع آموزشی ذکر کرده و می گوید : در سال 84 باید مقطع کارشناسی
را تمام می کردم ولی به علت شهریه های بالا مجبورم واحد های کمتری بردارم
و این مسئله باعث شده مقطع کارشناسی هشت سال به طول انجامد .

او از نبود مقطع کارشناسی ارشد رشته روزنامه نگاری در
دانشگاه ازاد تبریز اظهار تاسف کرد و افزود : با توجه به علاقه وافر خود
به این رشته در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام کرده و موقع امتحان متوجه شدم
که این رشته در تبریز وجود ندارد و برای امتحان باید به تهران بروم و اگر
امسال در روزنامه نگاری قبول نشوم دوباره سعی و تلاش می کنم .

او ماندگار ترین خاطره خود از دوران تحصیل را چنین بیان می
کند :' اول صبح که از عجب شیر راهی دانشگاه می شدم منتظر ماشین بودم یک
لحظه خودرو سواری با راننده جوانی به من نزدیک شد وبا نگاهی به کتابی که
دستم بود گفت : سید اگر به فال نگاه می کنی به فال من هم نگاه کن ، گفتم
نه جوون من دانشجو هستم و این کتاب کتاب درسی من است ولی اگر لطف کرده و
مرا به تبریز برسانی به فالت هم نگاه می کنم.'

سید قنبر داشتن رفاه و آسایش زندگی را برای تمام ملت ایران
به خصوص جوانان آرزومند است و به همه توصیه می کند در زندگی نا امید
نشوند .

او به غیر از فعالیت علمی و تحصیل پنج دوره برای نمایندگی
مجلس شورای اسلامی از حوزه مراغه و عجب شیر و چهار دوره نیز برای
کاندیداتوری ریاست جمهوری شرکت کرده ولی هر بار شورای نگهبان صلاحیت او را
رد کرده است او خواسته ای که از شورای نگهبان دارد این است که دلایل عدم
صلاحیت او را اعلام کنند تا او در صدد اصلاح آن بر آید .

فیلم مستند ' رئیس جمهور، میر قنبر ' که سال 84 برای
تبلیغات ریاست جمهوری او ساخته شده بود در جشنواره فیلم های مستند
لوکارنو سوئیس رتبه اول را کسب کرده و در آ ن جشنواره به نمایش درآمد .
همچنین سمینار دانشجویی که درمرداد سال 86 در وزارت علوم و فن آوری برگزار
شد سید قنبر میهمان ویژه آن جشنواره بود .

کتاب فراز و نشیب های زندگی میر قنبر حیدری نیز جزو تالیفات پیرترین دانشجوی کشور است .


"

۲ نظر:

امير گفت...

سلام

به تلاش و پشتكار و همت اين سيد بزرگوار كه زگهواره تا گور دانش مي جويد بايد آفرين گفت .

سوسن میرزایی گفت...

به سید قنبر تبریک می گم بابت پشتکار و تلاش 25 ساله برای شکستن سد کنکور و برای خانم درخشان آرزوی توفیقات روز افزون دارم.