۱۳۸۹ دی ۹, پنجشنبه

توهمات آقاي الهام علي اف!

جمهوری اسلامی: در اواخر عمر نظام كمونيستي شوروي در زمستان سال 68 مردم جمهوري آذربايجان بطور گروهي براي ابراز علاقه و عشق به سرزمين ايران پس از نزديك به دو قرن جدايي، از موانع مرزي ايجاد شده توسط شوروي عبور كرده و در هواي سرد خود را به آب رود ارس زده، به خاك ايران قدم گذاشتند. اين رويداد تاريخي كه پس از زمان تجاوزات روسيه تزاري به اراضي قفقازي ايران و امضاي معاهدات ننگين گلستان و تركمانچاي در دهه دوم و سوم قرن نوزده بي سابقه بود، بعدها در جمهوري آذربايجان دچار تحريفات دولتي شد و با اعلام نمادين روز 31 دسامبر به عنوان روز همبستگي آذربايجاني‌هاي دنيا، حركت خودجوش و مردمي جمهوري آذربايجان در بازيابي پيوندهاي تاريخي و فرهنگي خود با ايران، از طرف محافل دولتي جمهوري آذربايجان به عنوان حركتي صرفاً قومي تلقي و معرفي شد.

دولت و مجلس ملي جمهوري آذربايجان با در نظر گرفتن اين موضوع كه روز 31 دسامبر (10 دي) به ايام تعطيلات عيد سال نوي مسيحي متصل است و تعطيلي آن از طرف مردم مورد استقبال قرار مي‌گيرد،‌ اين روز را به عنوان روز همبستگي آذربايجاني‌هاي دنيا در تقويم رسمي اين جمهوري ثبت كرد تا در كنار عيد سال نوي ميلادي كه از زمان حاكميت روسيه تزاري و نظام كمونيستي شوروي وارد تقويم اين ديار شده است، به عنوان يك روز به اصطلاح ملي تثبيت شود.

همه ساله رئيس‌جمهور و نيز رئيس مجلس ملي جمهوري آذربايجان با صدور پيامهايي به مناسبت روز 31 دسامبر براي زنده نگه داشتن انگيزه‌هاي قومگرايانه در جهت وارونه سازي واقعه تاريخي حركت معنادار مردم جمهوري آذربايجان به سمت ايران در اواخر عمر شوروي تلاش مي‌كنند و در كنار اين پيامها، در مراسم‌هاي دولتي كه به همين منظور در گوشه و كنار جمهوري آذربايجان و برخي كشورهاي اروپايي و تركيه برگزار مي‌شود نيز اين سياست دنبال مي‌شود.

در پيام اخير الهام علي اف كه توسط رسانه‌هاي باكو از جمله خبرگزاري رسمي آذرتاج و شبكه تلويزيون دولتي آذ. تي. وي منتشر شد، آمده است: "هموطنان عزيز! هم تباران محترم!... موجوديت دولت مستقل آذربايجان، شرايط گسترده‌اي را براي تقويت هرچه بيشتر اتحاد ملي ميان آذربايجاني‌هاي دنيا و سازماندهي هموطنانمان فراهم مي‌كند. در همين حال، هم تبارانمان در خارج از كشور نيز براي توسعه كشورمان و ياري رساندن به حل مشكلاتي كه بروز مي‌كند، تلاش مي‌كنند. مثمرثمر شدن اين ياري رساني در سايه اتحاد مستحكم، انسجام و سازماندهي مطلوب هموطنانمان امكان پذير است. به همين علت نيز دولت آذربايجان نيز به امر سازماندهي دياسپورا (جمعيت ذي نفوذ در خارج از كشور) اهميت زيادي مي‌دهد و به اين روند كمك همه جانبه مي‌نمايد."

الهام علي اف افزوده است: "خوشحال كننده است كه ايده‌ها و ارزشهاي ملي - معنوي آذربايجانگرايي در ميان هموطنانمان در خارج از كشور به تدريج بيشتر ريشه مي‌دواند. آنها در كشورهاي محل سكونتشان به موازات جاي گرفتن در جايگاه‌هاي مهم سياسي - اجتماعي، فرهنگي و شغلي، براي شناساندن آذربايجان به دنيا و جلوگيري از توطئه‌هاي ايدئولوژيك عليه كشورمان سهم خود را ايفا مي‌كنند. باور دارم كه سازمانهاي دياسپورايمان بايد در آينده نيز مساعي خود را در اين زمينه افزايش دهند، پتانسيل فكري و منابع مادي خود را متحد سازند و روابط خود را يا نمايندگي‌هاي ديپلماتيكمان در كشورهاي خارجي توسعه دهند."

الهام علي اف همچنين در ادامه پيام خود اعلام كرده است كه در سال آينده كنفرانس به اصطلاح "سومين كنگره سراسري آذربايجاني‌هاي دنيا" در شهر باكو برگزار خواهد شد.

گفتني است گروهكهايي كه مقامات جمهوري آذربايجان از آنها تحت عنوان دياسپورا نام مي‌برند، اكثراً گروهكهايي است كه تحت نام شاخه‌هاي مختلف سازمان "داك" (به اصطلاح كنگره آذربايجاني‌هاي دنيا" معرفي مي‌شوند و شناخته شده‌ترين اين گروهكها تحت رياست عامل تابلودار صهيونيسم در باكو يعني "صابر رستمخانلو" فعاليت مي‌كند. اين گروهكها به تبليغ مستقيم و غيرمستقيم عليه ايران مشغولند و برغم اينكه خود را دياسپوراي جمهوري آذربايجان معرفي مي‌كنند، به مهمترين مشكل امنيتي اين كشور يعني مساله قره‌باغ بي اعتنا هستند.

كنفرانسهاي موسوم به "كنگره سراسري آذربايجاني‌هاي دنيا" نيز در دوره حاكميت حيدرعلي اف بر جمهوري آذربايجان در دهه 90 ميلادي پايه گذاري شد كه در اين نشستها تجزيه طلبان و قومگراهاي ضد ايراني وابسته به آمريكا و رژيم صهيونيستي و انگليس در اين نشستها شركت داده مي‌شوند. دومين كنفرانس به اصطلاح كنگره آذربايجاني‌هاي دنيا در باكو كه در سال 84 در باكو به رياست الهام علي اف برگزار شد، بر اثر فضاي هيجان آلود ناشي از سخنراني‌هاي احساساتي و فحاشي‌هاي چند عنصر تجزيه‌طلب عليه تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران، الهام علي اف نيز خود را رئيس جمهوري 50 ميليون نفر آذري اعلام كرد. اين اشتباه سياسي الهام علي اف با اعتراض رسمي جمهوري اسلامي ايران مواجه شد. اما باكو طي سالهاي اخير نيز به اقدامات خود در زمينه طرح ادعاهاي هدايت شده، از طرف مراكز فكري صهيونيسم و سياستهاي استكبار جهاني عليه ايران ادامه داده است كه انتشار اطلس جعلي دوره صفويه و معرفي اراضي ايراني تحت حاكميت سلسله صفويه به عنوان "كشور آذربايجان" از جمله اين اقدامات در سال 86 بوده است.

همچنين شماري از گروهكهاي تبليغ كننده تجزيه طلبي عليه ايران از جمله گروهك موسوم به "داك" كه خود را كنگره آذربايجاني‌هاي دنيا مي‌نامد، در باكو فعاليت دارند و از كميته دولتي ا مور دياسپوراي جمهوري آذربايجان تغذيه مالي و هدايت مي‌شوند و با برگزاري كنفرانسها و انتشار نشريات و كتب به تبليغ عليه تماميت ارضي و تحريكات قومي ضد ايراني مشغولند.

علاوه بر اين موارد، در كتب درس تاريخ اين كشور در مقاطع مختلف تحصيلي، مطالب وارونه شده‌اي را از تاريخ ايران و اراضي شمال رود ارس كه در طول تاريخ در جغرافياي سياسي ايران جاي داشته است، به اذهان كودكان، نوجوانان و جوانان جمهوري آذربايجان تزريق مي‌كنند. برغم تمامي اين تلاشهاي دولتي و رسمي براي جداسازي تاريخ و فرهنگ جمهوري آذربايجان از ريشه‌هاي واقعي ايراني آن، مردم اين كشور مسلمان و شيعه در حفظ ريشه‌ها و پيوندهاي فرهنگي و تاريخي خود با جمهوري اسلامي ايران تلاش و مقاومتي ستودني دارند.

همه ساله بيش از يك ميليون سفر ميان جمهوري آذربايجان و ايران انجام مي‌شود كه بخش مهمي از اين سفرها به سفرهاي زيارتي مشهد مقدس و قم و نيز سفرهاي درماني و تجاري و ديدار با اقوام در شهرهاي مختلف ايران اختصاص دارد. جمهوري اسلامي ايران براي تسهيل اين مراودات مردمي از ابتداي سال جاري رواديد سفر شهروندان جمهوري آذربايجان به ايران را لغو كرده است، اما دولت جمهوري آذربايجان اقدام مشابهي براي لغو رواديد سفر شهروندان ايراني به جمهوري آذربايجان انجام نداده است.

۱ نظر:

لیلا گفت...

این جناب رهبر من نیست !